Ahad, November 08, 2009

Misteri Dusun Tua (Siri 1)

Aku harap kalian terhibur dengan beberapa kisah misteri yang akan aku bingkiskan buat tatapan kalian. Aku hanya ingin mencungkil salah satu dari kejadian yang membuktikan betapa hebatnya kebesaran Tuhan..Janganlah di salah ertikan kisahku ini hanya sekadar coretan pengalaman diri.

Petang itu..aku, Hasnah dan Atikah berbasikal seperti kebiasaan kami menuju ke hujung kem.Kami merupakan anak-anak jurulatih kawad di kem ini. Kami seusia malah di kelas yang sama di SK Hulu Langat.Keakraban kami baik di sekolah mahu pun di kem menggamit banyak memori indah dan menakjubkan.Lokasi kami sepanjang lewat petang hanyalah di bawah sepohon manggis bersebelahan dengan sebuah kubu peninggalan Perang Dunia Kedua. Ia terletak di hujung kem bersebelahan dengan padang bola.

Aku hairan kerana mak dan abah sering menegah aku dan teman-teman pergi ke sana.'Tempat tu keras.. jangan pergi main-main kat sana,"begitulah pesan mak pada kami..Kami hanya menganggukkan kepala.Bila dah berbasikal Atikah selalunya memberi cadangan agar ke tempat biasa."Alah mana ada hantu siang-siang macam ni..jangan takutlah,kan kita ni nak jadi macam Hardy's Boy..jomlah!". Dan tanpa melengahkan masa kami terus bergegas ke sana. Setibanya kami ke tempat itu, aku merasa agak berlainan dari biasa.Aneh! Aku terasa seperti ada seseorang yang sedang memerhatikan kami..Sepantas itu juga bulu tengkuk terasa meremang.Tapi bila melihat gelagat Atikah dan Hasnah sedang bermain batu seremban, hatiku mulai terleka sedikit.Tiba-tiba begitu menyengat bangar seperti air longkang.Terasa nak muntah pun ada di kala itu..Aku kembali merasa seram..Aku mencari-cari dengan hujung mata..dan sekilas itu juga aku melihat sesusuk tubuh di celah-celah banir bersebelahan kubu.Sepasang mata yang merah menyala sedang merenungku.Aku lantas mengajak teman-teman pulang,lagi pun petang tak lama lagi akan berlabuh.Malam pula akan menyusul.

Malam itu aku tak boleh pejamkan mata.Entah mengapa mata ini asyik terpandang sepasang mata merah tadi.
Ia bagai ada di mana-mana dalam kamar tidurku. Aku cuba membaca beberapa ayat suci dari Al Quran. Tak lama kemudian aku merasa panas bak air yang sedang mendidih di simbah ke badanku.Aku menjerit meminta tolong.Aku melihat mata itu benar-benar berada di sebelahku.Aku meronta-ronta hendak lari jauh-jauh dari mata merah itu,tetapi tubuhku di pegang dengan erat sekali oleh lembaga-lembaga yang sangat menakutkan. Akhirnya aku tewas..Bila aku buka mata kulihat mak,abah,kakak dan seorang tua sedang memerhatikanku dengan kegusaran yang bersarang di hati.."Lain kali jangan pergi lagi tempat tu!"pesan atok padaku dengan keras.Sejak hari itu aku tak berani ke tempat itu lagi.

Semoga segala yang di paparkan menjadi iktibar kepada kita agar lebih berhati-hati,sebenarnya karya ini saya tulis semasa usia saya13 tahun dan pernah di siarkan di majalah sekolah. Pada waktu itu saya gemar menulis cerita berdasarkan pengalaman sendiri.Insyaallah di lain ketika saya akan siarkan kembali beberapa karya kecil saya untuk tatapan anda..


UMMI  ADAM
Kota Tinggi

Tiada ulasan: