Ahad, Disember 28, 2008

Angan Dan Sedar

Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda; " Permulaan kebaikan umat ini adalah dengan zuhud dan yakin dan akhir kehancurannya adalah sebab bakhil dan berangan-angan panjang. "

14 abad yang lalu, Rasulullah SAW telah memulakan hijrahnya yang pertama bagi umat Islam seluruhnya. Sesungguhnya ketibaan Awal Muharram merupakan detik untuk kita muhasabah diri akan apa yang telah kita perolehi dan apa yang telah kita lakukan. Samada kita telah memperolehi keberuntungan darinya atau pun mengalami kepahitan dan kerugian. Semuanya itu akan meninggalkan seribu satu kenangan dan keinsafan agar kita memperbaiki segala kelemahan diri serta menyuntik satu semangat baru untuk lebih mensyukuri nikmat ilahi.

Manusia merupakan semulia-mulia makhluk ciptaan Allah SWT di muka bumi ini. Sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Al-Isra'-ayat 70,yang bermaksud;

"Sesungguhnya kami(Allah)telah memuliakan anak-anak Adam, dan kami angkat mereka didaratan dan dilautan,dan kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik,dan kami lebihkan mereka dari kebanyakan makhluk yang kami ciptakan dengan kelebihan yang sempurna. "

Dari itu wahai remaja, sebagai semulia-mulia makhluk ciptaan Allah, kita dikurniakan dengan akal fikiran yang sempurna, maka pergunakanlah sebesar-besar nikmat Allah dengan sebaiknya. Anda merupakan aset yang penting untuk membina masa depan dan meneruskan kesinambungan kejayaan Hijrah Rasulullah SAW. Jadikanlah keagungan Islam di zaman Rasulullah SAW sebagai wadah untuk kita membentuk satu tamadun ummah yang lebih cemerlang.

Nikmat masa yang Allah SWT kurniakan kepada kita amatlah lebih berharga daripada emas, intan dan permata. Sedetik masa berlalu ia takkan berulang kembali. Setahun berlalu bererti usia kita telah bertambah. Renungkanlah ke dalam diri, apakah masa kita yang berlalu itu telah kita isi dengan tuntutan Allah SWT. Apakah kita masih lagi berangan-angan akan keseronokkan dunia, alpa dengan kesibukkan seharian tanpa mendatangkan hasil yang bermanafaat. Ingatlah, apabila Izraiil datang menjemput kita, pada ketika itu tiada lagi peluang untuk kita berpatah balik mengumpul bekalan menuju akhirat yang pasti. Ingatlah remaja, selagi kita bernafas maka selagi itulah kita harus mempersiapkan diri dengan ilmu dan amal agar usia kita tidak sia-sia.

Al-Mujahid berkata, " Abdullah bin Umar berkata kepadaku, diwaktu pagi janganlah engkau bicara pada dirimu tentang waktu petang hari, dan jika waktu petang hari pula janganlah engkau bicara tentang waktu pagi. Gunakanlah hidupmu sebelum matimu, serta sihatmu sebelum sakitmu. Engkau tidak tahu apa yang menimpa dirimu di esok hari"

Rasulullah SAW bersabda kepada para sahabatnya, "Adakah setiap kamu ingin masuk syurga?" Mereka menjawab, "Ya". Kemudian Rasulullah SAW bersabda, "Pendekkan angan-anganmu dan malulah kepada Allah SWT dengan sesungguhnya." Mereka berkata, kami telah malu kepada Allah. Rasulullah SAW bersabda "Demikian itu bukanlah malu. Akan tetapi malu kepada Allah adalah hendaknya engkau mengingati kubur dan seksanya, menjaga perut dan isinya serta kepala dan isinya pula. Siapa ingin kemuliaan akhirat, ia tinggalkan perhiasan dunia. Di sanalah malu seorang hamba kepada Allah yang sesungguhnya dan dengan itu ia akan mendapat wilayah [ kekuasaan ] Allah".

Sementelah itu remaja, jadikanlah usia sebagai titian iman kita kepada Allah SWT. Jambatan ilmu penghubung masa, agar sentiasa mendapat keberkatan dan keredhaanNya jua. Kerana apa yang anda perolehi pada ketika ini akan membawa kepada terbinanya sahsiah keluarga anda masa akan datang. Oleh itu, muhasabahlah diri dan bertaqwalah kepada Allah SWT demi kedaulatan Islam yang hakiki.

Pena secangkir budi seberkas hati berlabuh di sini, moga insan remaja beroleh secebis haruman kasturi serta mendapat rahmat ilahi. Salam Maal Hijrah.

Tiada ulasan: