Khamis, Oktober 01, 2009

Mungkinkah si dia berbohong???

Bagaimanakah kita dapat mengesan bahawa si dia sedang berbohong..Cubalah beberapa tip ini untuk anda mengenal pasti pasangan anda sedang berbohong atau tidak;

Nada suaranya;
Biasanya dari intonasi vokalnya, anda akan tahu apakah perkataannya benar atau tidak. Sebagai sahabat atau pasangan, anda mungkin sudah mengenali bagaimana karakter seseorang itu melalui suaranya ketika memberi penjelasan.

Enggan berjumpa;
Apabila anda mengajaknya keluar pasti dia akan memberi banyak alasan. Dengan tiba-tiba tingkah lakunya berubah tanpa di duga. Mungkin kerana merasa bersalah, pembohong tidak suka mendekati orang yang di bohonginya.

Menyentuh hidung;
Apabila seseorang itu berbohong,tisu-tisu erektil pada hidungnya akan dipenuhi darah menyebabkan ia membesar. Fenomena ini juga di kenali sebagai kesan pinocchio. Jadi, apabila sidia bercakap dengan anda dan kerap menyentuh hidung yang tidak gatal, sebenarnya ada sesuatu yang sedang di selindungkannya.

Menutup mulut;
Ada sesetengah orang meletakkan tangan di atas mulut mereka apabila berbohong. Ini merupakan satu tindakbalas automatik yang lahir dari segi psikologi kerana dari kecil lagi, kita sudah di ajar untuk tidak berbohong. Apabila mulut mengeluarkan kata-kata dusta, maka tangan cuba untuk menghalangnya.

Pergerakkan mata;
Orang yang berbohong akan cuba meyakinkan pendengarnya dengan memandang tepat pada mata mangsa. Oleh itu, sekiranya kerlipan mata berkurangan daripada kadar biasa, itu mungkin tanda berbohong.Ada juga keadaan yang mana sekiranya mata seseorang itu tiba-tiba mengerdip dengan banyak, itu merupakan tanda-tanda kemungkinan bahawa dia sedang berbohong. Kerlipan mata yang normal tidak melambangkan dirinya berbohong.

Gagap;
Apabila sseorang yang sedang bercakap lancar tiba-tiba menjadi gagap, itu merupakan tanda-tanda sedang mengalami tekanan emosi. Tetapi jika ternyata dia tiada sebarang gangguan emosi maka itu tandanya dia sedang berbohong.

Melengah-lengahkan jawapan;
Orang yang berbohong perlu berfikir sebentar untuk merekacipta pembohongannya. Berfikir terlalu lama , dan kemudian berdehem, batuk dan sebagainya merupakan tanda orang tersebut adalah berdusta.

Resah;
Orang yang berdusta kerp gelisah dan mengubah-ubah posturnya. Apabila seseorang yang dalam keadaan tenang sahaja tiba-tiba menjadi resah dan tidak senang duduk tatkala berhadapan dengan satu soalan, kemungkinan itu dia sedang berbohong.

Sumber; intim-kosmo 2hb okt 2009.

Tiada ulasan: