Rabu, Mac 11, 2009

APA KATA ANDA?

Air Tuba Di balas Susu

Selalunya kita dengar susu di balas tuba, tapi kali ini kita akan dengar kisah tuba di balas susu pula.Anehkan? Kisah ini terjadi di zaman para sahabat dimana Abdullah bin Aun merupakan seorang yang sangat mulia hatinya sehinggakan barangsiapa yang berbuat atau berkata yang tidak elok padanya pasti di balasnya dengan kebaikan.Beliau juga terkenal dengan sifat tidak pernah marah walau sedikitpun.Oleh kerana tidak pernah melihat tuannya marah salah seorang hambanya cuba berbuat sesuatu untuk menguji dan membuat tuannya marah.. Dia lantas mencungkil mata unta yang telah di amanahkan kepadanya.
Hamba itu terus mengadap Abdullah dan berkata,"Wahai tuan,sesungguhnya saya telah berbuat sesuatu yang boleh buat tuan marah.."
"Apa itu?" tanya Abdullah.
"Saya telah mencungkil mata unta tuan!"
"Semoga Allah memberkati kamu" jawab Abdullah.
"Eh....saya telah mencungkil mata unta tuan, tapi tuan berkata "Semoga Allah memberkatimu?"
kata hamba tadi kehairanan.
"Dengarlah kini ku merdekakan kamu semata-mata kerana Allah."kata Abdullah pula.
Ternyata usaha hamba itu untuk membuat Abdullah marah tidak berhasil sama sekali malahan perbuatannya di balas dengan menerima kebebasan pula. Sesungguhnya Abdullah tidak pernah marah langsung malah setiap kali ada orang berbuat jahat padanya,dia akan membalasnya dengan berkata"semoga Allah memberkatimu".....

Tiada ulasan: