Rabu, Mac 04, 2009

Semulus Bisikan Hati

Di tepian rongga hidup ini,
Ada rentak risau di hujung nafas..
Ada kerusuhan yang berbungkal di hati lepas..
Ada selapis tipis bayang suram menyerkup ganas..
Ada bahasa yang berbicara di mata memungkas..
Namun ia tetap berdikir lalu,
Walau awan berarak lesu,
Walau bayu bersilir perlahan dan bisu,
Walau ombak mengganas di pantai biru.
Aku cuba mengusir resah gundah,
Aku cuba meneroka setiap rona wajah,
Aku cuba menggamit menara impian,
Aku cuba menoleh kelmarin yang suram,
Namun sebenarnya aku tak punya waktu yang terluang..
Untuk melangut langit mencari sinar senyuman.
Mungkinkah aku bisa bersama?
Meniti pelangi nan indah..
Melarik amal sebuih lautan sudah..
Menguak intan semarak rindu syahadah.
Tirai senjaku pasti mendamba,
Walau abu melayang menyalut mangkuk malam,
Walau bulan berbisik muram,
Walau bintang cahayanya kusam.
Namun kudupan atmaku pasti mengambang.
Untuk menelah lautan kasih mendalam..
Di tirai pentas lantera ini,
Kian berlabuh mimpi dan janji,
Terukir sudah dalam azali,
Merafak terang dalam syurgawi..
Jangan kau lupa duhai hati..
Tulang belulang punya harga diri.
Akan terhimpun mimpi nan ngeri,
Bersemadi tersiksa di penjara abadi,
Bisiklah dengan kalimah hikmah,
Syukurlah dengan semulus qanaah.
Agar terdampar di pantai kamilah
Syumul mengintai di perdu sakinah.

Ummi Adam
Kota Tinggi.

Tiada ulasan: