Khamis, Mac 19, 2009

Kenangan Yang Menyeramkan Di Aspuri...

Apa yang ku ceritakan ini bukanlah untuk menakutkan kalian,tetapi ianya hanya sekadar sebuah memori yang mungkin boleh di jadikan iktibar dan menambahkan keinsafan akan kebesaran Allah SWT.Ingatlah tiada kuasa lain selain dari Allah dan hanya kepadaNyalah sebaik-baik tempat permohonan. 'Mereka ' juga adalah makhluk Allah seperti kita yang tiada upaya, jadi janganlah terlalu taksub hingga terpesongnya akidah kita..Yakinlah,akan setiap yang baik itu datang dari Allah tetapi setiap yang buruk itu adalah dari kelemahan kita sendiri.

Kejadian pertama;

Ketika itu aku berada di dalam tingkatan empat di salah sebuah sekolah menengah di bandar KT. Aku menghuni di dorm 2 Aspuri yang terletak di tingkat atas dan ia bersebelahan dengan bilik air. Setiap tahun ada saja cerita misteri yang aku dengar yang berlaku di dorm 2 ini. Sebagai penghuni baru kami mula "di ganggu" sejak malam pertama hinggalah ke semuanya mendapat "bahagian" masing-masing. Ada yang beralih tempat tidur,ada yang kena geletek,ada juga yang sampai meracau-racau. Aku juga tidak ketinggalan,apabila di malam ketiga sedang aku nyenyak tidur tiba-tiba aku terjaga. Alangkah terkejutnya aku apabila ternampak pintu dorm terbuka dengan sendirinya. Aku lantas berselubung..tetapi kakiku di cuit,rambutku pula di tarik..Ya Allah..aku rasa bagai ingin menjerit tetapi suaraku tidak keluar! Lantas aku cuba membaca ayat-ayat Al Quraan..dan Alhamdulillah ia terus berhenti. Sejak itu aku mula ketakutan dan pastinya sebelum tidur aku akan membaca Surrah Yaasin terlebih dahulu.

Kejadian kedua;

Walaupun kami sering di ganggu, namun kami tetap tabah dan cekal. Setiap malam kami akan membaca Surrah Yaasin beramai-ramai. Lama kelamaan kami merasa sudah lali dengan segala kejadian aneh ini. Bayangkan..kami melihat sendiri kelibat dan bayang-bayang orang dewasa dan kanak-kanak sedang berjalan di balkoni, setiap malam bilik air akan kedengaran riuh rendah dengan pelbagai suara seolah-olah mereka sedang berpesta air. Suatu malam Jamaliah dan Rosnah sedang bergurau. Rosnah cuba menakut -nakutkan Jamaliah kerana cermin tingkap di belakang katilnya pecah...tetapi Jamaliah sedikitpun tidak kelihatan takut malahan berkata,"biarlah..mereka itu semuanya member aku,kejap lagi kalau datang tangan berbulu aku suruh dia pergi dekat engkau..kah,kah,kah..." Sedang kami lena tidur,tiba-tiba kami terkejut kerana mendengar suara jeritan dari Jamaliah. Ada di antara kami ternampak kelibat tangan berbulu di sebalik cermin..Subhanallah..,meremang bulu tengkuk melihatnya.

Kejadian ketiga;

Selang beberapa hari kemudian , aku demam..tapi ku gagahkan juga untuk pergi ke sekolah. Pada malam itu aku rasa tak terdaya untuk turun ke dewan makan , jadi aku minta tolong Yati untuk mengambilkan makan malam buatku.Sedang aku baring..aku terdengar seperti ada orang mengetuk cermin tingkap Hanim. Bila ku bangun untuk melihatnya, aku ternampak lembaga yang berselimut putih seperti pocong! AllahuAkbar..,aku menggeletar ketakutan. Aku lantas melaungkan azan sekuat hati,selepas itu aku lari bersembunyi ke dalam almari..Mungkin suaraku telah kedengaran hingga ke dewan makan kerana tidak lama kemudian aku mendengar suara kawan-kawan memanggil namaku....

Kejadian keempat;

Tidak lama selepas kejadian itu,kami kembali takut. Kami rapatkan semua katil-katil dan tidur beramai-ramai. Kira-kira jam 11.50 malam sedang kami hampir terlena terdengar pula suara pekikkan di bilik air. Oleh kerana terlalu takut kami segera berdiam diri,tetapi pintu dorm kami di ketuk berulang kali. Jelas kedengaran suara seorang pelajar dari dorm 1 meminta tolong. Norzila ketua dormku terus membuka pintu..dan kelihatan Kasminah dengan muka yang pucat lesi menceritakan di dalam bilik air ada lembaga besar dan berbulu sedang membuka paip air..!Seramnya......

Kejadian kelima;

Pelbagai kejadian aneh dan seram telah berlaku. Di sekolah, kami sering bercerita kepada pelajar-pelajar lelaki,yang kelihatan tidak mempercayainya, malahan kami pula di ejek oleh mereka. Kebetulan malam jumaat itu ramai pelajar senior yang tidur hingga lewat malam. Oleh kerana terlalu penat kami tidur dengan nyenyaknya. Tiba-tiba kami di kejutkan oleh suara yang riuh rendah di aspura. Kami bergegas keluar untuk melihat apa yang sedang berlaku. Aku agak waktu itu kira-kira tepat jam 1.30 pagi, ada di antara kawan-kawan ku terlihat seperti seolah-olah selimut putih sedang melayang-layang di antara bilik study di tingkat atas dengan kawasan hutan di belakang aspura. Kami terus masuk ke dalam dengan perasaan ketakutan yang amat sangat hingga kami tidak dapat melelapkankan mata sampai ke pagi. Di sekolah, pelajar pelajar lelaki pula bercerita bahawa malam tadi mereka telah di datangi oleh pontianak! Benarkah...?

Kejadian keenam;

Ketika itu bulan Ramadhan yang penuh dengan nikmat dan menyeronokkan.Orang kata di bulan ini semua syaitan di rantai, maka tentulah tiada lagi kejadian aneh dan seram. Kami merasa amat lega, tetapi pada masa yang sama satu blok aspuri sedang di bina bersebelahan dengan blok kami. Kelihatan ramai buruh binaan dari Indonesia sedang bekerja di situ, dan mereka selalu mengganggu kami ketika pulang dari sekolah. Setelah menghabiskan segala kerja sekolah kami merasa terlalu mengantuk sekali. Kami dapat merasakan betapa lenanya sehingga tidak sedar loceng berdering panjang untuk mengejutkan kami untuk bersahur. Walaupun pintu dorm di ketuk kuat oleh pelajar lelaki kami masih tidak sedar..sehinggalah kedengaran beberapa orang pelajar lelaki melaungkan azan barulah kami terbangun. Dengan keadaan yang tergesa-gesa kami keluar, rupa-rupanya kami semua telah di pukau...! Alhamdulillah, kami semua selamat dan sejak dari malam itu pelajar-pelajar lelaki bergilir-gilir berjaga demi keselamatan kami.

Sebenarnya ini hanyalah sebahagian daripada beberapa kisah aneh yang berlaku sewaktu aku berada di aspuri. Kebanyakan kejadian seram berlaku di dalam bilik air. Ini adalah kerana ramai pelajar mengabaikan aspek kebersihan. Tidak lama kemudian bilik air itu terpaksa di tutup kerana banyak tandas yang tidak boleh di gunakan akibat tersumbat. Alangkah peritnya kerana kami terpaksa menumpang bilik air di tingkat bawah. Kini keadaan telah berubah, kawasan asrama telah di perluaskan dengan lanskapnya yang cantik dan tiada lagi hutan di belakang asrama kerana telah menjadi kawasan taman perumahan. Tetapi alangkah terkejutnya aku apabila mengetahui bahawa cerita aneh ini masih lagi meniti dari bibir ke bibir walaupun ia telah berlalu bertahun lamanya. Pernah juga aku berbual dengan salah seorang dari penghuni aspuri mengenai kejadian ini dan tanpa di ketahui dia telah menceritakan akan peristiwa seorang pelajar yang melihat pocong dan masuk ke dalam almari... aku hanya tersenyum kerana itulah aku....

Catatan kenangan: Ummi Adam
Taman Daiman Jaya.

Tiada ulasan: