Selasa, Mac 24, 2009

Dari pena Ummi...

Assalamualaikum,

Firman Allah SWT dari surrah Al Baqarah ayat 194 yang bermaksud;

" Bertaqwalah[patuhlahlah]kamu kepada Allah, dan ketahuilah bahawa Allah bersama-sama orang yang memelihara diri dari kejahatan. "

Remaja sekelian, sesungguhnya jiwa yang kaya dengan iman dan taqwa akan mendapat kemuliaan dari Allah SWT. Mereka akan sentiasa di pelihara dan di lindungi oleh Allah SWT dari sebarang kemungkaran.

Berbahagialah juga pada hamba yang bertqwa ini kerana Allah SWT mengurniakan nikmat agar dapat membezakan antara yang benar dan yang batil serta antara kekeliruan dan kemushkilan. Sifat taqwa ini juga akan menjadi kifarah bagi dosa mereka sebagaimana firman Allah dalam surrah An Anfal ayat 29 yang bermaksud;

" Hai orang-orang yang beriman! Kiranya kamu takut kepada Allah, nescaya Dia[Allah] akan mengurniakan kamu pengenalan untuk membezakan [antara yang benar dan yang salah] dan di hapuskannya kesalahan kamu serta mengampuni kamu dan Allah mempunyai kelebihan yang besar."

Remaja sekelian, sesungguhnya apabila jiwa kita kosong, maka amat mudahlah hati kita akan terpengaruh dengan pelbagai bentuk kemaksiatan samada melalui persekitaran mahu pun pergaulan dengan rakan sebaya. Gejala sosial di kalangan remaja menular dengan begitu hebat bagaikan suatu penyakit yang sukar di bendung.Apabila diri tidak di didik dengan nilai-nilai agama maka pembentukkan sahsiah diri tidak akan terlaksana . Mereka akan menjadikan kepincangan hidup umpama jalan pintas atau sebagai suatu survival yang mudah.Rumah merupakan sebuah institusi pendidikan yang tidak formal dan ia adalah wadah untuk melahirkan insan kamil.Di sini terletaknya peranan ibubapa yang sangat penting dalam menjana peribadi dan akhlak mulia pada anak-anak.

Oleh itu sentiasalah kita berpegang teguh dengan tali Allah, perbanyakkanlah berbuat baik dan jauhkan dari membuat dosa dan aniaya. Janganlah tertipu dengan hawa nafsu yang boleh melalaikan kita. Bergaul mesralah dengan orang-orang yang baik budi pekertinya dan jauhkan diri dari golongan yang boleh menyesatkan dan merosakkan iman kita. Berkata pula Jaafar As Shadiq kepada Sufyan Atsauri bahawa Rasulullah SAW telah mengajarmya TIGA perkara iaitu:

" Siapa yang menemani orang jahat, maka ia tidak akan selamat. Siapa yang masuk ke tempat keji, bererti dia tergolong di kalangan mereka. Dan siapa yang tidak pandai menguasai lidahnya tentu dia akan menyesal."

Remaja yang di rahmati Allah sekelian, lihatlah di sekitar anda...betapa ramainya dari kalangan rakan-rakan yang telah terjebak di dalam kancah kemungkaran..Semakin ramai yang hanyut dan alpa akan halatuju yang sebenarnya. Mereka lupa diri, keluarga. negara dan agamanya. Jiwa mereka begitu rapuh dan kekontangan hingga lupa bahawa mereka adalah pewaris yang berharga. Andai di hari ini anda lemas di dalam kerakusan alam khayalan yang tak bernoktah, maka apakah akan jadi pada kesinambungan kemanusiaan di masa hadapan? Di manakah letaknya kejayaan tanpa iman dan ilmu..

Justeru itu remaja, binalah sahsiah diri berpandukan Al Quraan dan Al Sunnah, nescaya hidup anda akan sentiasa di berkati dan beroleh kejayaan di dunia dan di akhirat. Jadilah pelajar yang bermaruah dan bertanggungjawab pada diri sendiri, agama dan bangsa. Sekolah merupakan wadah pemangkin warisan ilmu secara formal. Oleh itu hormatilah guru serta segala peraturan sekolah demi kejayaan dan keberkatan akan ilmunya.Ingatlah kehebatan seseorang insan itu bukanlah di nilai dari rupa paras, harta mahupun kedudukannya tetapi kerana iman dan taqwa seseorang hamba itu di sisi Tuhannya.Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

" Sesungguhnya Allah tiada melihat kepada rupa kamu dan amalan kamu tetapi Dia melihat kepada hati dan niat kamu."

Akhir kata, sebelum kita berbicara atau ingin melakukan sesuatu perbuatan maka berfikirlah dahulu, kerana " berfikir sesaat adalah lebih baik daripada ibadat setahun ". Jelasnya iman dan taqwa itu adalah perisai akhlak kita. Bak kata seorang pakar motivasi bila kita ingin bertanya, janganlah di tanya pada Nabil...nanti di jawabnya, "lu fikirlah sendiri......" Juga jangan di tanya pada Aiman.....nanti di jawabnya, " Aiman tak kisah......." Oleh itu,tepuklah dada tanyalah IMAN, bukan begitu.......? Maka renungkanlah.......

Salam ukhuwah dari Ummi.

.

1 ulasan:

rosmadi berkata...

salam ziarah kembali ummi..moga segala ilmu dapat dikongsi bersama..