Isnin, Ogos 03, 2009

Iktibar Dari Semangat WONDERPETS


Suatu ketika, Ummi menonton siri animasi kanak-kanak iaitu Wonderpets, Ummi dapat merasakan bahawa banyak mesej yang boleh kita ambil sebagai pengajaran. Alangkah indah erti sebuah persahabatan yang terjalin walau bukan dari jenis yang sama. Mereka menonjolkan erti perpaduan dan kehidupan dalam satu bumbung.

Apa yang menarik perhatian Ummi, jarang sekali terdapat sebuah animasi yang menggunakan bahasa yang di alih suarakan dengan bahasa yang sopan walau pun ia di selang selikan dengan muzik. Tidak seperti kebanyakan kartun Malaysia yang sering menggunakan perkataan (aku, engkau,bodoh ) walau ia berjaya di filemkan. Ummi merasakan bahawa telah sampai masanya untuk semua pihak bekerjasama dalam menghasilkan sebuah animasi yang membawa mesej mendidik sahsiah anak-anak baik dari segi bahasa mahu pun perkembangan moral. Ummi amat sedih bila mendengar pelbagai perkataan yang kasar dan tidak sopan keluar dari bibir anak yang masih kecil lagi.

Sikap kerjasama dalam menyelesaikan sebarang masalah adalah sifat yang amat mulia untuk kita amalkan. Inilah semangat 'SATU MALAYSIA' yang kini menjadi pegangan kita sebagai sebuah negara yang mempunyai pelbagai kaum. Walau pun kita dari pelbagai bangsa dan agama, tetapi kita semua adalah makhluk Allah jua, yang hidup di bawah satu bendera. Mengapakah perlu ada persengketaan.?.Alangkah amannya negara yang kita cintai ini kiranya semua rakyat hidup dalam suasana yang harmoni, sentiasa bersikap bantu membantu, dan saling hormat menghormati antara satu sama lain. Apa akan jadi pada generasi akan datang andainya kita tidak bersatu padu dalam setiap tindakan dan keadaan..

Masihkah anda ingat akan kata-kata ini.." Kami tak besar, dan kami tak kuat,bila bekerjasama semua jadi mudah..!" dan " apa yang penting, kerjasama..!". Peribahasa kita juga ada mengatakan, "Berat sama di pikul, ringan sama di jinjing". Betapa indahnya bahasa kita, tapi mengapakah kita juga yang merosakkannya?. Kita juga telah di didik agar mengamalkan konsep pemuafakatan dalam membina satu kejayaan. Dari itu mengapakah kita sanggup berbalah sesama sendiri dek kerana lain ideologi, sedangkan apa yang kita genggam sekarang akan hancur kiranya kita bersikap pentingkan diri sendiri. Renungkanlah..

Dari itu marilah kita bersama mengambil iktibar walau sekadar hanya dari sebuah siri kartun cuma, moga kita akan menjadi' super hero' buat masa kini dan untuk generasi kita akan datang.
UKHUWAH, MUAFAKAT AKAN MEMBAWA BERKAT....


Peminat Wonderpets...
Ummi Adam..

Tiada ulasan: