Khamis, Ogos 13, 2009

Selamat menyambut kedatangan Ramadhan Al Mubarak. Semoga kita dapat memanfaatkannya dengan penuh keazaman. Mudah-mudahan di bulan ini kita akan mendapat segala keberkatan dan dapat menjalaninya dengan penuh keinsafan. Bulan ini merupakan bulan kesabaran dan ganjarannya adalah syurga. Ia juga adalah bulan simpati, di mana di tambahkan rezeki kepada orang-orang yang beriman. Bulan ini adalah satu bulan yang pada bahagian awalnya merupakan rahmat, pada pertengahannya mendapat keampunan dan di bahagian akhirnya pula mendapat pembebasan dari azab api neraka. Oleh itu semoga kita kita di jauhkan dari kalangan orang-orang yang rugi dari rahmat Allah.

Anak-anak sekalian,sesungguhnya Rasulullah SAW telah memerintahkan untuk memperbanyakkan 4 perkara dalam bulan ini. Pertamanya ialah kalimah syahadah. Di nyatakan dalam satu hadith bahawa apabila seseorang menyebut kalimah itu dengan ikhlas maka pintu-pintu langit akan segera terbuka untuknya dan ia akan sampai ke Arasy tanpa ada apa-apa bentuk halangan dengan syarat penyebut itu terjauh dari dosa-dosa besar. Keduanya hendaklah kita perbanyakkan istighfar. Dalam suatu hadith ada di riwayatkan bahawa barang siapa yang memperbanyakkan beristighfar maka Allah SWT akan membukakan untuknya jalan kelepasan dari kesempitan dan melepaskannya daripada kebimbangan dan Allah SWT mengurniakan rezeki kepadanya dari sumber yang tak di sangka-sangka. Ketiga, perbanyakkan memohon mendapatkan balasan syurga dan keempat perbanyakkanlah memohon semoga mendapat kelepasan dari azab api neraka.

Semoga di bulan ini kita dapat mendidik diri dari segala sifat keji dan dapat menghapuskan segala kekotoran yang telah bersarang di dalam hati. Sesungguhnya begitu besar nikmat dan ihsan Allah SWT untuk hambaNya di bulan ini. Hazrat Anas r.a berkata "Telah masuk bulan Ramadhan", lalu Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya bulan ini telah datang kepada kamu. Dalam bulan ini terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan, sesiapa yang terlepas daripadanya maka dia telah terlepas daripada kebaikan dan tidaklah terlepas daripada kebaikannya kecuali dia yang benar-benar rugi." Marilah kita bersama memanfaatkan masa dan mempertingkatkan iman kita di bulan yang penuh keberkatan dengan sebenar-benar ihtisab semata-mata kerana mencari keredhaan dan keampunan dari Allah SWT.
Selamat menyambut bulan Ramadhan buat semua anak-anak Ummi sekelian. Di kesempatan ini Ummi menghulur tangan memohon ampun dan maaf andainya terdapat kesilapan dalam setiap bicara. Semoga kita semua mendapat rahmat dan keampunan dari Allah SWT hendaknya.
Salam Kasih Sayang dari;
UMMI ADAM
Taman Daiman Jaya
Kota Tinggi.

Tiada ulasan: