Isnin, Jun 08, 2009

TAUBAT

"Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang"
Allah SWT telah berfirman dalam surah Al Israk Ayat 25 yang bermaksud;
" Sesungguhnya Dia Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat "
Zun Nun al Masri ra berkata, "Allah memiliki hamba-hamba yang menanam pohon-pohon kesalahan dan menyiramnya dengan taubat hingga berbuah duka dan penyesalan. Mereka tinggalkan kemewahan dan sukakan kesederhanaan sambil mengharap tali keselamatan. Roh mereka damai di taman kemuliaan hingga tinggal di taman kenikmatan. Menahan keluh kesah dan keinginan hingga turun dengan kefanaan ilmu dan meminum rawa hikmah,naik perahu fathanah,terbawa angin keselamatan hingga ke taman kedamaian,kemuliaan dan karamah.

Di rawikan dari Ibnu Abbas ra bahawa Rasulullah SAW bersabda'
"Ketika hamba bertaubat Allah menerimanya dan melupakan Malaikat Hafazah akan keburukan yang di tulisnya,melupakan anggota badannya yang melakukan kesalahan serta melupakan bumi dan langit sebagai tempatnya agar dia datang di hari kiamat tanpa ada makhluk yang mempersaksikannya "

Allah Maha Besar, setiap dosa yang di lakukan akan di kifarahkan bila kita bertaubat,dan ia akan di ganti dengan kebaikan. Betapa besarnya kasih sayang Allah pada kita..Namun kita masih lagi bergelumang dengan dosa ,hati kita masih kotor,lidah kita kering untuk mensyukuri nikmatNya,cinta kita masih lagi pada yang batil..kita lupa pada hakikat diri kerana tertipu dengan nafsu dan kebesaran duniawi semata.

Di sini, Ummi memetik beberapa pengakuan dari seorang bekas jaguh sukan tanahair untuk tatapan kita.Artikel ini dari ruangan Retro,Utusan Malaysia bertarikh 8 jun 2009.Beliau yang di maksudkan ialah saudara Malek Noor [52 tahun]. Antara kata-katanya;
" Saya terlalu banyak buat dosa. Saya makan dan minum benda-benda haram. Ya Allah,betapa besarnya dosa saya. Saya takut,saya taubat dan saya menyesal. Andai waktu boleh berputar,saya ingin kembali kepada zaman kanak-kanak,menjalankan kewajipan sebagai seorang muslim yang sejati..."Beliau meluahkan lagi;
'Saya lupa tanggungjawab sebagai seorang muslim. Saya tak sembahyang,saya tak berpuasa.Kesibukan saya merantau di Amerika dan Hong Kong selama lebih 30 tahun mengumpul harta dan kekayaan membuatkan saya lalai. Sehinggalah pada suatu hari pada tahun 2002 semuanya berlaku tanpa saya duga. Ketika itu saya dengan berseluar pendek berdiri di Penthouse saya berdepan dengan KLCC. Tiba-tiba saya terdengar azan sayup dari masjid berhampiran dan meresap ke jiwa saya. Saat itu saya jadi tak tentu arah.Saya masuk ke rumah dan berpusing-pusing entah berapa kali dan saya tak tau apa yang saya cari. Selepas berpusing-pusing macam orang gila,satu jam saya tak bertenaga. Saya terus menangis..Tiba-tiba saya teringat sesuatu lalu mengambil wudhuk kemudian menunaikan solat Maghrib.' Ketika itu beliau berusia 46 tahun..

Selingkar kisah ini mencerminkan betapa hidayah Allah itu tak pernah putus. Ummi mengajak pada hati sendiri juga anak-anak yang di kasihi agar menginsafi akan segala kesalahan yang telah kita lakukan. Selagi kita masih bernafas selagi itulah pintu taubat masih terbuka. Takutlah kita akan balasan di akhirat kelak.Kembalilah pada kebenaran,jauhi segala kemungkaran. RasulullahSAW telah bersabda;
" Ketika gementar jasad seseorang kerana takut kepada Allah,berjatuhanlah kesalahannya bagai daun-daun jatuh dari pohon yang kering. "

Tiada ulasan: