Sabtu, Jun 20, 2009

KASIH AYAH..

Semalam ,kita telah menyambut Hari Bapa.Ummi tak dapat bayangkan apakah perasaan mereka yang tak punya bapa dan yang telah kehilangan bapa..Mungkin mereka selalu merindukan akan kehadiran insan yang bergelar ayah, atau mungkin bagi mereka yang telah kehilangan ayah, sering terkenang saat-saat manis bersama ayah..Apakah ertinya seorang ayah pada kita?. Pernahkah kita melihat ke dalam hatinya dan menyelami akan keluh kesahnya selama ini..Ummi yakin,apa yang kita tahu ayah telah banyak berkorban apa saja untuk membesarkan kita. Sudah menjadi tanggungjawab ayah mencari rezeki demi melihat anak-anaknya gembira dan mendapat segala keperluan hidup.Tapi bagaimana cara untuk kita menzahirkan betapa kita amat berterima kasih pada ayah. Cukupkah hanya sekali dalam setahun kita merayakannya...

Anak-anak sekelian, sebagai seorang ibu, tiada yang lebih berharga di dunia ini melainkan mendapat anak-anak yang boleh menyenangkan hati ibu dan ayah. Bila hati ibu terguris kita mudah mengetahuinya, kerana telah fitrah manusia" airmata dan ibu" tidak dapat di pisahkan. Tetapi bila hati ayah terguris, kita sukar untuk melihatnya,mengapakah demikian?Sebenarnya.. ayah sering menyembunyikan airmatanya bila merasa sedih.Seorang ayah tidak mahu melihat isteri dan anak-anaknya bersedih lebih dari dirinya. Beliau lebih rela menanggung derita di dalam hati demi melihat kita gembira. Itulah yang Ummi nampak dalam diri ayah Ummi sendiri.

Kasihnya ibu membawa ke syurga dan kasih ayah berkorban jiwa...Walau siapa pun ayah kita,dia tetap satu dan tidak pula dua..Andai kita tidak sanggup melihat kesedihannya,janganlah sesekali menyakiti hatinya. Tanpanya,siapalah kita di dunia ini.Janganlah hanya di Hari Bapa baru kita melafazkan kasih sayang kita padanya. Ingatlah, suatu ketika nanti anak-anak pasti akan menjadi seorang ayah..maka barulah anak-anak sedar betapa pengorbanan seorang ayah itu tiada tolok bandingannya. Oleh itu, hargailah kasih ayah sebelum terlambat..

Anak abah;
Ummi Adam.
22hb jun 2009

Tiada ulasan: