Khamis, Mei 07, 2009

Jadilah Insan Yang Penyayang.

Assalamualaikum dan salam sejahtera teman pembaca sekelian.
Kemurungan adalah merupakan suatu penyakit yang sukar di rawat sendirian, kerana ia melibatkan perubahan emosi, fizikal dan minda. Kita mudah berasa sedih apabila terjadi sesuatu yang tidak kita ingini. Maka kemurungan akan berlaku dan ini menyebabkan daya tahan berkurangan yang mana ia sukar pulih dengan sendirinya.

Secara ringkasnya, mereka yang di landa masalah kemurungan akan berasa sedih yang berpanjangan sehingga hilang segala semangat, tidak boleh tidur, hilang selera makan, tidak dapat menumpukan seluruh perhatian terhadap aspek kehidupannya dan mudah mendapat penyakit seperti gastrik dan sakit kepala. Apa yang lebih membimbangkan masalah ini boleh mengundang beberapa penyakit kronik seperti darah tinggi dan jantung.

Apa yang pasti bantulah pada mereka yang sedang di landa kemurungan ini. Berilah mereka sokongan dan dorongan agar mereka merasa bahawa dirinya masih lagi di hargai dan di beri perhatian. Tutur bicara anda biarlah yang boleh membawa kebaikan pada mereka. Bawalah mereka kembali kepada asal dengan penuh hikmah, ingatlah insan ini mudah alpa pada dunia realiti kerana hati mereka telah di kongkong oleh perasaan terlalu merendah diri dan tidak peka lagi pada persekitaran dan diri sendiri.

Jadilah insan yang sentiasa membantu dengan ikhlas. Janganlah bebani mereka dengan pelbagai masalah atau tanggungjawab yang boleh menambahkan lagi fikiran. Ingatlah, membantu sahabat adalah suatu kewajipan yang besar pahalanya..Sayangi mereka kerana mereka benar-benar memerlukan bantuan kita. Sahabat juga umpama cermin diri kita. Oleh itu tunaikan hak mereka sebelum terlambat!
[sumber rujukan MPA]

Tiada ulasan: