Selasa, Mei 26, 2009

Pendedahan dari seorang bekas Paderi

Buat julung-julung kalinya, semalam berlangsung satu majlis ceramah anjuran Jabatan Mufti Johor bertempat di perkarangan Sekolah Menengah Agama[Arab], Kota Tinggi. Majlis bermula pada pukul 8.00 malam dan di hadiri oleh Sohibussamahah YB Dato' Hj. Mohd Tahrir Bin Dato' Kiyai Hj. Samsuddin,Mufti Johor dan sebilangan besar pelajar serta ibu bapa di daerah Kota Tinggi.

Ceramah yang bertajuk 'Bahaya Gerakan Kristianisasi' telah di sampaikan oleh Saudara Nicholas Sylvester b. Abdullah yang merupakan seorang bekas Paderi Negeri. Menyingkap kembali secara ringkas beliau memulakan persekolahannya di High School,Batu Pahat,Johor dan merupakan lulusan ijazah dari University Of Arkansas, United State Of America.Sesungguhnya pendedahan beliau sangat menarik perhatian hadirin yang memenuhi keseluruhan ruang majlis. Majlis ini juga merupakan salah satu pendekatan pihak Jabatan Mufti dalam memperbaiki akidah umat Islam keseluruhannya.

Apa yang membuat saudara Nicholas begitu tertarik akan agama Islam sedangkan ketika itu beliau adalah seorang paderi ..Allah Maha Mengetahui akan segalanya, dan sesungguhnya taufik dan hidayah Allah tak mengenal sesiapa.Sepanjang bergelar paderi, beliau banyak mengkaji isi kandungan Bible yang menambah kusutkan lagi akan kesahihannya dan membuat beliau terpanggil untuk mengenali Islam dengan lebih dekat lagi. Banyak persoalan yang bermain dalam fikirannya selama ini yang tidak dapat di jawab dalam agama yang di anutinya. Kepercayaan menyatakan bahawa Tuhan adalah 3 dalam 1, iaitu bapa di syurga, anak tuhan iaitu Jesus Christus dan Ruhul Qudus. Tuhan juga boleh di lukis mengikut imaginasi kita... benarkah ? Sedangkan orang Islam hanya menyembah Tuhan yang satu, yang tidak punya anak dan tidak pula di peranakkan. Beliau juga mendapati banyak kekeliruan dan perkara yang menyesatkan dalam Bible.

Beliau menjelaskan lagi kini kristian terbahagi kepada banyak denominasi di mana terdapat sekitar 4000 hingga 10000 sedang berkembang seperti cendawan tumbuh. Terdapat 400 jenis Bible sedang berada dalam pasaran sekarang..di mana dengan mudah untuk mereka membentuk kultus-kultus sendiri. Setakat ini telah terdapat 20000 denominasi dalam agama kristian. Mereka mempunyai organisasi yang sistematik dalam merangka penyebaran kristian di seluruh dunia. Mereka mula beroperasi di pedalaman yang mana kawasan ini begitu mudah di pengaruhi berdasarkan corak kehidupan..dan Malaysia tidak terkecuali dalam sasaran mereka. Apa yang membimbangkan mereka ini menggunakan kelemahan manusia iaitu kemewahan. Organisasi ini bergerak secara senyap dengan menyalurkan bantuan kewangan dan bantuan kemanusiaan. Mereka sanggup berkorban harta dan wang ringgit demi melihat misi dakyah mereka berjaya. Pelbagai cara di gunakan menerusi banyak saluran dan ini amat menakutkan kita.

Dari itu marilah kita bersama sentiasa berpegang teguh dengan Al Quran dan mengamalkan sunnah RasulullahSAW, perkuatkanlah akidah kita agar terhindar dari segala dakyah yang dapat memesongkan dari landasan sebenar.Sesungguhnya Islam itu benar.. Al Quran itu benar, dan sunnah Nabi itu benar. Sebagaimana firman Allah dalam surahAl Hasyr ayat 18 yang bermaksud;
"Wahai orang-orang yang beriman, takutlah kepada Allah! Dan hendaklah [tiap-tiap]orang memperhatikan apa yang di usahakan esok.[hari kiamat].Takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan."

Tiada ulasan: