Sabtu, Mei 02, 2009

LAWAK SANTAI

Kerat Ajelah...

Dalam kesesakkan jalanraya,kedengaran perbualan satu keluarga di dalam sebuah kereta..
Ayah : Hai...panjangnya kenderaan,macam ni bilalah nak sampai..!
Ibu :Itulah awak..! Dari tadi saya ajak keluar awal..tapi awak buat saja je....
Ayah :Menyesal saya tak dengar cakap awak...maaflah.
Anak :Ayah!...Ayah ada bawa parang tak..?
Ayah :Laa...nak buat apa..?
Anak :Kita kerat je kenderaan jadi pendek....nanti cepatlah sampai......!
Ayah dan Ibu berpandangan sesama sendiri lalu ketawa..kah,kah,kah..

Hadiah untuk Atok

Sebuah keluarga sedang sibuk meraikan hari ulangtahun datuk mereka yang ke 80 tahun. Setelah berakhir kelihatan mereka berbaris untuk menyampaikan hadiah masing-masing kepada datuk mereka.
Atok :Wah, banyaknya hadiah atok kali ni..! Hafiz..,apa hadiah Hafiz kali ini?
Hafiz :Saya belikan atok baju baru..
Atok :Cantiknya..terimakasih. Lina bagi apa pula..?
Lina :Lina hadiahkan atok sepasang kasut baru..
Atok :Alhamdulillah,terimakasih..!
Romi :Atok,Romi hadiahkan atok minyak wangi dan krim muka...biar atok berseri dan muda.
Atok :Hi,hi,hi baiknya cucu atok..Ha, adik Iwan bagi apa kat atok..?
Iwan :Adik bagi berus gigi automatik....!
Atok :Haa...! menarik,tapi atok kan tak ada gigi..........

Alahai Mawi

Kelihatan dua orang sahabat sedang membaca majalah hiburan di tepi tasik..
Syuhada :Wah..,Tomok juara OIAM laa..!
Husna :Alaa...tak hairanlah! Memang patut penyanyi macam dia yang menang..
Syuhada :Ye tak ye juga kan...
Husna :Eh, tengok tu..,kucing mak cik tu comelnya...siap reben lagi...!
Syuhada :[sambil termenung]..Eh..!teringat pula saya apa khabarnya Si Mawi tu...
Husna :Laa...apa awak ni, dia kan sihat..Hari tu nampak okay je...
Syuhada :Bukan apa,saya asyik terbayang dia saja...
Husna :Tak baik awak ni..kan dia dah kahwin,sekarang ni dia tentu lebih bahagia, tengok tu
mukanya pun nampak montel..Laa, yang awak sibuk-sibuk fasal Mawi ni kenapa..?
Syuhada :Mestilah saya sibuk...sebab dah lama saya tak belikan makanan kegemarannya.
Mak saya asyik berikan dia makan nasi dengan ikan sardin je...
Husna :HAA...! Apa yang awak cakapkan ni...!
Syuhada :Saya cakap fasal Si Mawi kucing siam saya tu lah.......!
Husna :[bengang...]

Senyum sokmo:Ummi Adam

Tiada ulasan: