Selasa, Februari 03, 2009

Monolog Kasih Yang Lalu


Malam ini..aku ingin berehat sepuasnya,setelah penat seharian menguruskan rumah dan anak-anak.Alangkah lega dapat melunjurkan kaki, "uhh...,semuanya dah beres!" Ku kerling insan di sebelahku..'Emm..dah lena,mungkin terlalu penat dia." Ingin kupejam mata namun tak boleh jua..Aku bagai terpanggil untuk mengalihkan pandangan ke arah meja di sebelahku.Lantas ku buka laci di bawahnya.Tanganku pantas mengambil buku biru yang agak kusam itu. Dengan sayu ku selak mukasurat satu persatu..terbayang kini wajah-wajah yang ku rindu..Imah, Alang, Kak Tie,Jasni, Johari..ah! sesungguhnya kalian tetap dalam hatiku.
Masih ku ingat tarikh itu..
Februari 14, 1982..
Sedang aku menyiapkan assigment Tamadun Islam di bawah pohon angsana bersama Imah,kau datang menghampiriku bersama sekuntum mawar putih kesukaanku. " Kay,terimalah bunga ini, aku tahu kau memang suka mawar putih ". Kau hulurkan bunga sambil tersenyum. Aku mengambilnya dan berkata, "lainkali bagilah mawar merah,kuning,kalau boleh hari-hari tau..biar semerbak asrama ku nanti! " Aku cuba menyembunyikan maluku dengan berseloroh.Ya Allah! berkat gurauanku itu setiap hari kau pasti akan bawakan aku sekuntum mawar...
Februari 28, 1982..
Kau datang kemejaku sambil memberikan aku sekeping nota. " Ah,apa saja yang kau tulis ni..",bisik hatiku.
"Kay, aku nak jumpa kau di perpustakaan lepas kelas nanti. Mustahak! "
Aduh! Seram sejuk aku di buatnya..tapi hati kecilku begitu kepingin tahu apakah maksudmu itu.Lantas sebaik saja kelas selesai aku mengajak Imah menemaniku ke perpustakaan. Mataku tercari-cari di manakah kau..'"Oh! disitu kau rupanya." Aku dan Imah lantas melabuhkan punggung di kerusi berhadapan denganmu. Aku terdiam seketika. Sambil tunduk memandang buku kau mulakan bicaramu dengan perlahan."Sebenarnya,aku ingin menjadi temanmu..malah kalau mungkin lebih dari itu,sudikah kau terima aku,Kay? "tanyamu sambil terketar-ketar. Aku terbungkam,terasa jantungku gugur lesu.. Untuk seketika aku tak tahu memulakan bicara."Is,sebenarnya aku masih belum memikirkan hal ini,kerana aku samasekali tidak percaya pada cinta. Biarlah masa yang menentukannya,berilah aku waktu untuk memikirkannya ya.."jawabku ."Baiklah,moga kau terima ,dan aku menunggu jawapanmu..tapi jangan lama sangat kerana kau mungkin akan terlewat.."pintamu lantas kau bangun dan meninggalkan aku termangu-mangu. Imah memandangku dengan kehairanan jua.
Masa berlalu dengan begitu pantas sekali. Aku masih ingat selepas peperiksaan semesta pertama berakhir kau bertanya lagi. Aku terdiam sendiri.Kau tak tahu betapa hatiku terlalu takut untuk bercinta.Aku ngeri bila membaca kisah-kisah yang mengundang tragedi akibat putus cinta. Tapi di lubuk hatiku kau memang seorang teman yang baik.
Di kampus,aku aktif dalam unit bimbingan dan kaunseling. Aku gemar membantu menyelesaikan masalah pelajar-pelajar. Di antaranya seorang senior di Fakulti Kejuruteraan ini.Dia seorang yang baik,bijak tapi punya masalah dengan kekasihnya. Tak tahulah aku mana silapnya. Sebagai bakal kaunselor aku mengambil berat akan kesnya,dan setiap kali dia menghadapi masalah akulah tempat luahan rasanya..tidak kira masa dia akan menghubungiku.Aku akan memberi semangat dan dorongan agar dia tidak kecundang memandangkan peperiksaan akan bermula bulan depan.
Disember 27, 1982...
Hari itu aku terkejut bila teman seniorku memberitahu yang dia akan tiba bersama keluarganya,untuk melamarku.Aku kehairanan kerana setahuku dia sudah berpunya..malah aku sendiri yang selalu membantu menyelesaikan masalahnya. Keluargaku tak banyak persoalannya dan mereka sangat tertarik akan akhlak dan budi bicaranya yang baik. Mereka lantas menerima . Aku terpaku sendiri di birai katil,dan sesungguhnya aku menerima segala ketentuan ilahi dengan penuh redha.
Malam itu aku hubungi dia dan bertanyakan hal ini. Dengan tegas dia menjawab.."Kay, aku memilihmu kerana kau lebih memahami diriku dan kau sering memberi semangat dan dorongan agar lebih bersikap positif dalam apa jua situasi. Sesungguhnya aku memerlukan kau untuk bersama mencipta kejayaan. Ikatan ini amat bermakna padaku dan sudah pasti aku tak akan memikirkan hal lain lagi, aku pasti akan memperbaiki diri dengan tenang dan yakin.. Semua ini kerana aku telah memiliki insan yang kucari selama ini.."jelasmu. Aku bersyukur padamu Tuhan jika inilah pilihanMu buatku.
Berita pertunanganku tersebar di kampus. Aku tersipu-sipu malu bila di usik teman sekuliahku.Alangkah sayu bila kulihat si pembawa mawarku begitu sedih sekali. Wajah kekecewaan jelas terpancar..tampak sugul dan seperti hilang semangat untuk meneruskan kuliahnya. Saban hari kulihat dia menyepikan diri dan aku amat bersimpati dengannya...
Suatu pagi dia menghampiriku sambil memberikan aku sekeping nota.
" Kay, aku amat kecewa sekali..kau tak beri aku kesempatan,mungkin ini notaku yang terakhir.Selamat tinggal mawar putihku! "
Terkejut aku membaca notamu itu. "Maafkan aku Is ",hanya itu yang mampu aku lafazkan meskipun kau mungkin tak mendengarnya.
Petang itu suasana kelam kabut dengan suara jerit pekik pelajar. Aku bergegas keluar dan berlari ke arah sana..dan apa yang kulihat kau terbaring kaku..sekujur tubuhmu berlumuran darah! " Ya Allah Is..apa yang telah terjadi..."Aku lantas bersama memasuki ambulan menghantarmu ke hospital. Tiba-tiba kau buka matamu .." Kay,terimakasih. Aku akan pergi,moga kau bahagia..."di tanganmu tergenggam erat mawar putih yang di selaputi darah..dan kini kau telah pergi menemui ilahi tanpa aku sempat mengucap sebarang kata buatmu...Aku pasrah ya Allah, hanya doaku moga rohmu di cucuri rahmat dan di tempatkan bersama orang yang soleh.Adakah aku bersalah?.Ya Allah..ampunilah aku....
Imbauanku terhenti..airmata jelas mengalir di pipi.Kau tahu Is, mulai saat itu aku benci mawar putih. Saat itu juga aku belajar erti kasihsayang..Aku tak mungkin biar orang ternanti-nanti dan aku takkan mengharap apa yang tak pasti. Terimakasih Is..moga kau tenang di sana.
Ku tutup kembali buku biru yang banyak kenangan aku bersamamu..si pembawa mawar putihku.

1 ulasan: